ماهنامه

یک قدم مانده تا.....

ماهنامه ای است علمی وفرهنگی و مذهبی ... از  دانش آموزان اتحادیه انجمن اسلامی شهرستان که به صورت طرح در اواخر سال تحصیلی87-86 توسط دانش آموزان مطرح گردید و با تمام شدن سال تحصیلی در اوایل تابستان با فرا خوان عمومی بین دانش آموزان مدارس،هیات تحریریه تشکیل گردید و با همت و همکاری هیات تحریریه مطالب شماره مرداد و شهریور ماه آماده گردید ولی به علت  تاخیر ناشی از اولین تجربه زیر چاپ نرفت و در آرشیو شهرستان بایگانی گردید. 

منتظر شماره های بعدی باشید

برنامه های ماه رمضان 1387

جلسات قرآن ( ویژه خواهران)

ضیافت

امشب حق صدایم کرده است

وارد مهمانسرایم کرده است

باز هم او دعوتم بنموده است

میهمانی شد شروع ای عاشقان

باز مولا سفره داری می کند

دعوت از عبد فراری می کند

محفل عشاق را برپا کنیم

با خدای خود مناجاتی کنیم

نیمه شب ها ناله و آوا کنیم

شاید آن گمگشته را پیدا کنیم

تا ببینم چهره مهدی دگر

بار الها تشنه را شهدی بده

میهمانت آمده در باز کن

میهمان داری خود آغاز کن

با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و بهره مندی از فیوضات این ماه مبارک جلسات قرائت قرآن هر روز از ساعت 10 الی 30/11 در سالن جلسات اتحادیه شهرستان برگزار می گردید .

عناوین برنامه :

  1. قرائت یک جزء قرآن
  2. آموزش تجوید قرآن  و جلسات پرسش و پاسخ ؛ روزهای زوج
  3. تفسیر قرآن ، بیان فضایل ماه مبارک رمضان و قصص قرآنی ؛ روزهای فرد
  4. برگزاری دعای کمیل همراه با ضیافت افطاری.
  5.  برگزاری احیای دانش آموزی ؛ شب 21 ماه رمضان ؛ ویژه خواهران

                        شب 19 ماه رمضان ؛ ویژه برادران

کنایه های قرآنی

1. ختم امن یجیب گرفتن :

  ذکر یا ختم امن یجیب گرفتن ، نام مراسمی مذهبی است که طی آن آیه 62 سوره نمل به تکرار خوانده می شود. ذکر این آیه در کم شدن یا از بین رفتن دردها و گشایش گرفتاری ها و نیز ، برطرف شدن بلاهای زمینی و آسمانی نتیجه بخش است و کنایه از آرزومندی برای پیش آمدن حادثه ای خوب یا انجام یافتن مقصود می باشد.

2. الذین را از بر خواندن :

در کاربرد عامیانه به مناسبت آغاز سوره « محمد » ، با الذین آن را سوره الذین می نامند. کنایه

« الذین را از بر خواندن» به معنای سخت تنبیه و مجازات شدن و نیز سخت مطیع و رام شدن

می باشد. مانند چنان میزنمت که الذین را از بر بخوانی. ( کتاب کوچه ، شاملو)

3. صم بکم بودن :

« صم بکم » به معنای کر و لال و کنایه از بسیار خاموش و گنگ و بی سخن بودن و برگرفته از آیه 18 سوره بقره می باشد. مانند: نه درسی می خواهد ، نه دود چراغی . فقط باید بدانی که چه جور سر به زیر و پا به راه باشی و صم بکم. ( مدیر مدرسه ، آل احمد)       

4. کن فیکون کردن ( شدن)

تعبیر « کن فیکون » پنج بار در قرآن آمده است و در محاوره فارسی به سه صورت بکار می رود. یکی به صوت اسمی. مانند: چرا این خانه کن فیکون [یعنی ویران یا شلوغ و پلوغ است]. گاهی به صورت فعل لازم بکار می رود. مانند: بیمارستان را به توپ بستند و در آن واحد کن فیکون شد [یعنی ویران و زیر و زبر شد] و گاهی به صورت فعل متعدی بکار می رود. مانند: هرلحظه ممکن است ناگهان مشتعل و محترق گردد و عالمی را کن فیکون سازد . ( آسمان و ریسمان ، جمالزاده)

5. لن ترانی گفتن:

بخشی از آیه 143 سوره اعراف است که هنگامی که حضرت موسی (ع) درخواست دیدار با خدا را مطرح کرد . خداوند فرمود: « لن ترانی ؛ هرگز مرا نخواهی دید». « لن ترانی » به گفتار درشت و پرخاش آمیز سخن گفتن است. مانند: آخر تا کی می خواهی بیکار و بی عار بخوری و روز و شب با لن ترانی خواندن بگذرانی. ( کهنه و نو ، جمالزاده)

اعلام برندگان مسابقه کتابخوانی در محضر پیامبر (ص)

همزمان با مبعث رسول مکرم اسلام حضرت محمد (ص) مراسم جشن باشکوهی با حضور مسئولین شهرستان ، مربیان پرورشی مدارس و اعضای خیمه های معرفت و مسئولین تشکیلات مدارس در سالن دکتر شریعتی برگزار گردید . در این مراسم ضمن قدردانی از مربیان پرورشی مدارس که همکاری شایان توجه با اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان داشته اند ، مراسم قرعه کشی ( بین امتیازات 22 به بالا )  و اهدای جوایز  ( امتیازات بالای 20 ) مسابقه کتابخوانی در محضر پیامبر (ص) نیز برگزار گردید و این عزیزان برندگان جوایز ویژه شناخته شدند:

نام و نام خانوادگی

نام مدرسه

جایزه

مرضیه عزیزی

حضرت فاطمه

کمک هزینه سفر به کربلا

حسین علی نیک خواه

صدرا

کمک هزینه سفر به سوریه

زکیه زمانیان

سالدورگر

کمک هزینه سفر به مشهد

فرانک احسانی

نخبگان

ربع سکه بهار آزادی