معرفی طرح سرگذشت پژوهی شهدای دانش آموز

بنویس شهید و بعد برو سر سطر

همانجائی که خاکش رنگ صداقت به خود گرفته است

همانجائی که فضایش بوی صمیمیت می دهد

همانجائی که دیوارهای غیرت سر بر افراشته است

همانجائی که شن و خاک سقفش از ملات حیاست.

باید ؛ بدون معطلی اشکهایت را بگذاری و بروی

باده ی حیات از دست 730 کبوتر بچه ی خونین بال شهرمان بنوشی و بگوئی :

با عرض شرمندگی ؛ هویت دینی ؛ انقلابی و ملی در میان ما کم رنگ شده است ...

همکلاسی ها ما را دریابید و به حال خود رها نکنید!

از سن و سال ، افکار ، خط و مشی و خاطراتتان به ما بگوئید...

بله می گفتم : طرح سرگذشت پژوهی شهدای دانش آموز فرصتی است برای آشنایی، شناخت ، انس و هدایت طلبیدن از شهدا

و لمس قربت نگاه همکلاسی.

پس از تشکیل یک گروه چهار نفری سرگذشت پژوه ، با در دست داشتن دفترچه ای مخصوص و شناسائی یک شهید دانش آموز و با برقراری ارتباط با خانواده ، اقوام ، دوستان و همرزمان شهید مورد نظر اقدام به تکمیل موارد خواسته شده مانند اطلاعات عمومی، خاطرات شهید ، وصیت نامه و زندگینامه و دل نوشته ( حرف دل خود را به صورت نامه ای به شهید یا نامه ای از شهید...)می پردازید.

به امید روزی که قربت نگاه همکلاسی را در یابید ، نه غربت نگاه او را.

برنامه ی اردوهای اتحادیه در سال 1387-1386

اردوی تخته فولاد اصفهان         ویژه خواهران         12 بهمن

اردوی مشهد مقدس            ویژه خواهران          18تا22 بهمن

اردوی راهیان نور(جبهه های جنوب)       ویژه خواهران و برادران      

  اواخر اسفند و اوایل فروردین

گزارش محتوایی برنامه های نشست شورای مجمع عمومی خواهران

عناوین برنامه ها:

1-   قرائت قرآن

2-   خوش آمد گویی مسئول اتحادیه شهرستان"حاج آقا کاظمی" به مدعوین و صحبت هایی در مورد انجمن های اسلامی و جایگاه آن در مدارس و تقدیر و تشکر از همکاران و شورای اتحادیه.

3-   قرائت مقاله ای به مناسبت عید غدیر

4-   ارائه ی بیلان کار توسط شورای قبل( کل برنامه هایی که در طول یکسال داشته اند که شامل: فعالیت های فرهنگی،اردویی،ورزشی،همایش ها و ... می باشند.)

5-   معرفی کاندیداها(نام و نام خانوادگی، نام مدرسه،رشته تحصیلی،سوابق فرهنگی و مهارت ها،هدف از کاندید شدن و...)

6-   سخنرانی جناب آقای فتاحی( در مورد چارت سازمانی تشکیلات انجمن های اسلامی و ...)

7-   سخنرانی مدیریت آموزش و پرورش شهرستان نجف آباد "جناب آقای مهدیه" به عنوان پیشکسوت انجمن اسلامی در شهرستان با مضمون کسانی که در نهایدهایی مانند انجمن اسلامی شروع به نقش آفرینی می کنند و سرانجام به مقامات و مسئولیت های بالاتری خواهند رسید و نمونه های بارز آن امام راحل (ره) و شهدا می باشند،از جمله سردار شهید حاج احمد کاظمی . و تشویق دانش آموزان به انجام فعالیت های پرورشی که آموزش در کنار پرورش معنا می یباد و این دو بال پرواز،با همدیگر می باشند. ...

8-   پذیرایی و توزیع تعرفه ها بین دانش آموزان.

9-   توجیه نمودن دانش آموزان در مورد تعرفه ها و شرایط برگزاری انتخابات.

10-     برگزاری انتخابات و شمارش آرا

 

به علت ذیق وقت کمسیون ها برگزار نگردید اما خوشبختانه از ابتدای سال تحصیلی جهت توجیه واحدهای مختلف جلسات جداگانه ای برگزار گردیده بود و دانش آموزان به وظایف و برنامه های خود کاملاً واقف می باشند.

24 نفر از دانش آموزان دبیرستان های مختلف(از هر دبیرستان یک نفر) کاندید گردیدند و فرم کاندیداتوری پر نمودند و در بحث انتخابات خود را معرفی نمودند.

5 نفر از دانش آموزان به ترتیب آرا به عنوان شورای شهرستان شناخته شدند که به شرح زیر می باشند:

ردیف

نام و نام خانوادگی

نام مدرسه

تعداد آرا

1

مهری طاهری

شهدای مکه

62

2

محدثه باستانی

صدرا

48

3

بهجت آهنگران

معراج

47

4

زهرا آرپناهی

امیر کبیر

43

5

نجمه سمعی

شاهد کوثر

30

6

پرستو آهنگران

حضرت فاطمه

24

نفر ششم عضو علی البدل شورا می باشد.

شیوه نامه خیمه های معرفت

"خیمه های معرفت" طرحی است که از شش سال قبل با انگیزه ی ارتباط با زبدگان دانش آموز سراسر کشور و ایجاد شبکه ارتباطی منسجم در بین آنان انجام گرفته است.

تعریف:

"خیمه معرفت" جمعی دوستانه و صمیمی است که به صورت داوطلبانه و غیر رسمی از بین دانش آموزان زبده ی یک یا چند مدرسه تشکیل می گردد.این جمع با هدایت یک مربی دلسوز، آگاه و کارآمد و با توجه به سیر محتوای تعیین شده به فعالیت می پردازد.

ضرورت ها:

ضرورت تشکیل خیمه های معرفت از ویژگی های خاص و حساس دوره نوجوانی دانش آموزان در آن قرار دارند به دست می آید. که برخی از این ویژگی ها از این قرارند:

ü      بلوغ و انقلاب روحی جسمی در نوجوان.

ü      کاهش تاثیر سامانه های رسمی مثل خانواده و آموزش و پرورش در رفتار سازی و تربیت نوجوان.

ü      وابستگی شدید نوجوان به گروه همسالان و تغییر گروه مرجع از خانواده به این گروه جدید.

ü      شکل گیری تفکر انتزاعی و ایجاد تردید و سوال در مورد باورهای پیشین.

وظایف:

§         ایجاد شبکه ارتباطی سالم و دوستانه در بین دانش آموزان زبده ی عضو خیمه،به گونه ای که پاسخگوی نیازهای فکری و عاطفی آنان باشد.

§         زمینه سازی انسجام تشکیلاتی زبدگان دانش آموز.

§         زمینه سازی برای تربیت نیروهای آینده نظام جمهوری اسلامی و تشکیلات انجمن اسلامی مدارس.

§         تربیت دانش آموزانی که بتوانند به عنوان واسطه ی انتقال پیام های انقلاب اسلامی به سایر دانش آموزان عمل نمایند.

اهداف:

v     زمینه سازی رشد و بالندگی اعتقادی اعضای خیمه معرفت.

v     صیانت دانش آموزان در برابر شبهات رایج.

v     فراگیری روش دست یابی به منابع وحیانی توسط دانش آموز.

v     ایجاد انگیزه در بین دانش آموزان عضو جهت ترویج اعتقادات و ارزش ها و کسب مهارت های لازم جهت آن مهم.

v     دست یابی دانش آموزان به نقشه جغرافیایی فکری زمان خویش.

v     دست یابی اعضای خیمه به آرامش فکری در کنترل و مدیریت هیجان ها.

 

اعضا:

رسالت خیمه های معرفت زبده شناسی و زبده پروری دانش آموزان است.پس عضو خیمه های معرفت دانش آموز زبده ای است با ویژگی های زیر:

§         خلاقیت

§         علاقمندی به کارهای علمی و پژوهشی

§         برخورداری از سطح بالای علمی در مدرسه

§         داشتن روحیه ی بحث و گفتگو

§         توانایی تاثیر گذاری بر دیگران

§         حق پذیر و منطقی

§         عدم نتیجه گیری عجولانه در هنگام بحث کردن

§         داشتن روحیه ی کنجکاوی در خصوص مسائلی که در اطرافش می گذرد.

ویژگی های مربی خیمه:

ý     اعتقاد به مبانی دینی و نظام جمهوری اسلامی.

ý     ترجیحاً طلب و یا دانشجوی جوانی که از نظر سنی با اعضای خیمه تفاوت سنی زیادی نداشته باشد.

ý     داشتن توانایی ایجاد و حفظ ارتباط با نوجوان دانش آموز.

ý     داشتن ویژگی های اخلاقی شایسته.

ý     امکان قرار دادن وقت مناسب در اختیار اتحادیه.

ý     داشتن تسلط کافی به جغرافیای سیاسی،اجتماعی و فرهنگی زمان.

وظایف مربی خیمه:

*      حضور مستمر و منظم در خیمه های معرفت.

*      ایجاد رابطه دوستانه و صمیمانه بین خود و اعضای خیمه و تعمیق آن.

*      ارائه و پیگیری سرفصل های تعیین شده در مسیر محتوای ارسالی از سوی دفتر مرکزی در خیمه معرفت.

*      انتقال نیازهای فکری و سئوالات مطرح شده در خیمه به اتحادیه.

*      ثبت موارد مندرج در دفترچه ثبت فعالیت های خیمه از قبیل:موضوعات و سئوالات مطرح شده،حضور و غیاب اعضا و پیگیری موارد فوق.

*      ارتباط منسجم با اساتید استانی که از سوی اتحادیه استانها معرفی خواهند شد.

نحوه برگزاری خیمه:

خیمه های معرفت با توجه به ظرفیت های استانی در خصوص جذب زبدگان دانش آموز و مربیان از بین دانش آموزان یک یا چند مدرسه تشکیل میگردد.در زمینه نحوه تشکیل خیمه ها رعایت نکات زیر ضروری می باشد:

¨      به جهت تحقق ارتباط سازنده بین مربی و دانش  آموزان،تعداد اعضای خیمه های معرفت حداکثر30 نفر میباشد.

¨      با توجه به ویژگی های بومی شهرستانها خیمه معرفت میتواند در فضاهای باز از قبیل:کوه،پارک،محیطهای گردشگری و یا مساجد و حسینیه ها،زیارتگاه ها،گلزار شهدا و... برگزار شود. همچنین در صورت عدم وجود شرایط فوق خیمه می تواند در دفتر اتحادیه و یا در محیط مدارس تشکیل گردد.

¨      روش ارائه بحث در خیمه روش گفتگویی می باشدو مربی زمینه شرکت تمامی اعضا و ارائه نظرات آنان را در مباحث فراهم می نماید.

¨      مربیان خیمه های معرفت فضای خیمه را به سمت شکل گیری روحیه پژوهشگری و انجام تحقیقات سوق می دهند و نتیجه تحقیقات و پژوهشهای خیمه خود را به مسئولین اتحادیه ی شهرستان مربوطه ارائه می نمایند.

انجمن اسلامی، چرا و چگونه....؟

مجموعه انجمن اسلامی در هر کجای این کشور یک سنگر است... این یک سنگر فرهنگی و فکری است که سلاح در آن،سلاح دین،تدبیر،علم،فکر و فرهنگ است.

مقام معظم رهبری

مقدمه:

اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان،تشکلی برخاسته از متن دانش آموزان مسلمان و انقلابی ایران است.این مجموعه ی دانش آموزی،مُرکّب از انجمن های اسلامی دانش آموزان دبیرستان است که در آستانه ی شکل گیری انقلاب اسلامی و همزمان با اوج گیری آن به صورت خود جوش تشکیل شده بود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی با عنایت ویژه ی حضرت امام خمینی(ره) در قالب اتحادیه ی انجمن های اسلامی دانش آموزان،در 13 آبان 1385 اعلام موجودیت کرد و برای حفظ و نگهبانی از دستاوردهای انقلاب اسلامی بویژه در دوران مبارزه با گروه های ضد انقلاب توفیق درخشانی یافت و با آغاز جنگ تحمیلی استکبار علیه نظام نوپای اسلامی،ایت تشکل دانش آموزی به کانون اصلی جذب و پرورش و اعزام دانش آموزان تبدیل شد که شور و شوق پیوستن به جبهه ی نور را داشتند.تعداد شهدای عضو این نهاد انقلابی گویای این واقعیت است و دارای اساسنامه ای است که در تاریخ 3مرداد1374 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.

تعریف اتحادیه:

اتحادیه ی انجمن های اسلامی دانش آموزان،نهادی است غیر دولتی و دارای شخصیت خقوقی مستقل،و به عنوان یک مجموعه ی فرهنگی برای سازماندهی،هدایت و پشتیبانی انجمن های اسلامی مدارس سراسر کشور،با عنایت حضرت امام راحل(ره)شکل گرفته است و کماکان تحت نظارت عالیه ی نماینده ی مستقیم مقام معظم رهبری فعالیت می نماید.

تعریف انجمن اسلامی:

انجمن اسلامی،تشکل دانش آموزان مومن و انقلابی ای است که برای تحقیق،حفظ و تعمیق اهداف انقلاب اسلامی و پاسداری از ارزشهای دینی،انقلابی به انسجام و تقویت بنیه ی تشکیلاتی و فرهنگی خود اهتمام می ورزید و سایر دانش آموزان را در معرفی برنامه های دینی و اجتماعی خود قرار می دهند.

شاخص های درخشان:

·        اتحادیه ی انجمن های اسلامی تنها تشکل دانش آموزی است که مفتخر به حضور نماینده ی مستقیم مقام معظم رهبری می باشد.

·        اتحادیه ی انجمن های اسلامی اولین تشکل برخوردار از سیستم کنگره ای و انتخاباتی است.

·        حضور پر رنگ در فضای شکل گیری و تثبیت انقلاب اسلامی و نقش آفرینی در دوران دفاع مقدس و حماسه ی 13آبان از جمله ویژگی های این نهاد انقلابی می باشد.

·        اتحادیه ی انجمن های اسلامی اولین و ریشه دار ترین تشکل دانش آموزی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به صورت خود جوش شکل گرفته و رشد نموده است.

برنامه های راهبردی:

* هیئت انصـار المهـدی عج   به منظور ترویج فرهنگ مهدویت و انتظار

* خیمه های معرفت  به منظور تعمیق مبانی اعتقادی دانش آموزان و تحقق اهداف((تربیت دینی)) همراه با پاسخگویی به شبهات آنها

* سرگذشت پژوهی شهدای دانش آموز(همکلاسی آسمانی)   به منظور حفظ دستاوردهای معنوی دفاع مقدس و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت