اول محرم ۱۴۲۹

آغاز سال قمری

طبق روایتهای نقل شده پس از هجرت حضرت محمّد(ص) از مکه به مدینه، اولین ماه سال یعنی محرم آغاز تاریخ مسلمانان تعیین شد. از ابن شهاب روایت شده است: « وقتی پیامبر(ص) به مدینه آمد و این به ماه ربیع الاول بود؛ بفرمود تا تاریخ نهند». ازعبدالله بن عباس نقل شده است که تاریخ نهادن ازهمان سال که پیامبرخدا به مدینه آمد آغازشد.ازعُبیدبن عُمرروایت کرده‎اند که محرم ماه خدای عزّوجل است و آغازسال که درآن خانه کعبه را جامه پوشانند و تاریخ ازآن آغازکنند و سکه درآن زنند.

 وقوع غزوه «ذاتُ الرّقاع»

1 محرم 4 - غزوه «ذاتُ الرّقاع»واقع شد. حضرت محمّد(ص) دراین غزوه با جماعتی بیش از700تن به نبرد با مشرکان اَنمارو ثَعلبیه رفتند. نبرد درمنطقه‎ای آغازشد که به علت پستی و بلندیهای بسیارش همچون جامه‎ای مرقّع به نظرمی‎رسید ازاین رو این غزوه را ذاتُ الرِّقاع نامیدند. این غزوه با شکست مشرکان پایان یافت.

 آغاز محاصره پیامبر اکرم و بنی هاشم
در شعب ابی طالب

1 محرم 42 - آغاز محاصره پیامبر اکرم و بنی هاشم در شعب ابی طالب

 ورود امام حسین (ع) به عراق

1 محرم 61 - امام حسین (ع) درمسیرحرکت تاریخی خویش پس ازورود به عراق درمکانی بنام شِراف منزل کردند و پس ازفراهم کردن ذخیره‎ای ازآب به راهشان ادامه دادند. دراواسط روزنیروهای دشمن ازدورنمایان شدند؛ ازاین رو یاران امام درمکانی امن پناه گرفتند. سپاه دشمن مرکب از1000تن به فرماندهی حرّبن ریاحی مأموریت داشت که راه را برامام حسین (ع) ببندد یا ایشان را به شهادت برساند. اما امام حسین (ع) به یاران خود دستوردادند که دشمن راازآب سیراب کنند. حرّ اگرچه هنگام نمازبه امام حسین(ع) اقتدا می‏کرد، همچنان به تعقیب ایشان ادامه داد. این نخستین روزازحماسه‎ای بود که تاامروز جاودانه درتاریخ مانده است.

 فتح سرزمین مصربدست مسلمانان

1 محرم 1406 - سرزمین مصربدست مسلمانان فتح شد. مصرتاآن زمان تحت حکومت ایرانیان و یونانیان بود و ازقدرت نظامی عظیمی بهره‎مند بود. اما سرانجام سپاه آزادیبخش اسلام مصریان را شکست داد. فرماندهی سپاه اسلام دراین نبرد به عهده عمروعاص بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد